AINS NILAM – AINS NILAM, atau Sistem NILAM Terpadu Lanjutan (ains.moe.gov.my), adalah platform dalam talian untuk program NILAM (Nadi Ilmu Amalan Membaca) yang dilancarkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Sistem ini dilancarkan pada 19 Mac 2024 di SK Taman Seri Rampai, Kuala Lumpur, sempena Program Galakan Membaca KPM Tahun 2024.
AINS NILAM bertujuan mempermudah pengurusan dan pemantauan aktiviti membaca di sekolah-sekolah Malaysia. Pelajar boleh log masuk untuk merekod bacaan buku mereka melalui sistem ini.
Aplikasi AINS, yang dibangunkan oleh pasukan JomBaca, merupakan hasil idea dari program MYHackathon 2022. Program ini, yang dipacu oleh MOSTI dan Cradle Fund Sdn. Bhd. (Cradle), bertujuan mendorong pembangunan teknologi dan inovasi di kalangan startup untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan awam.
AINS NILAM membantu mengurangkan beban guru dalam menganalisis perekodan bacaan murid dan menyediakan maklumat terkini tentang kandungan yang menarik minat pelajar untuk terus membaca.
Berikut adalah penjelasan terperinci yang telah dirangkum oleh loginmasuk.my.
Apa Itu AINS NILAM?
AINS NILAM adalah sistem yang dibangunkan oleh Bahagian Sumber Teknologi Pendidikan (BSTP) untuk memudahkan pengumpulan rekod bacaan dalam program Nadi Ilmu Amalan Membaca (NILAM). Program NILAM, yang telah dilaksanakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) sejak 25 tahun lalu, bertujuan untuk membudayakan sikap suka membaca dalam kalangan murid sebagai sebahagian daripada proses pembelajaran sepanjang hayat.
Melalui AINS, murid boleh merekod bacaan mereka dan memberikan ulasan tentang maklumat serta pengetahuan yang diperoleh dari pelbagai sumber. Penilaian pembacaan dijalankan secara berterusan sepanjang tahun, dengan jumlah bacaan dikumpulkan secara kumulatif sehingga murid tamat persekolahan di peringkat rendah dan menengah.
Cetusan Idea & Pelaksanaan AINS NILAM
Peranan AINS NILAM:
- Membantu meringankan beban guru dalam menganalisa perekodan bacaan murid.
- Menyediakan maklumat terperinci tentang kandungan bacaan terkini untuk menarik minat pelajar dan mengekalkan budaya membaca.
Asal Usul AINS NILAM
- AINS NILAM dibangunkan oleh pasukan JomBaca sebagai cetusan idea daripada program MYHackathon 2022.
- MYHackathon adalah inisiatif nasional oleh MOSTI dan Cradle Fund Sdn. Bhd. (Cradle) untuk mendorong pembangunan teknologi dan inovasi dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan awam.
Program MYHackathon 2022
Kohort 2 di bawah inisiatif MYStartup membantu startup peringkat awal dalam memacu perkembangan perniagaan mereka melalui program pembangunan kapasiti.
Kepentingan AINS NILAM
Untuk Sekolah dan Guru:
- Pengurusan Data Murid: Mempermudah proses pendaftaran murid dalam program NILAM dan membolehkan guru menguruskan data murid dengan lebih sistematik.
- Pemantauan Bacaan: Menyediakan platform untuk memantau rekod bacaan murid termasuk buku yang dibaca, bilangan muka surat, dan ringkasan buku, yang membantu dalam menilai minat dan perkembangan literasi murid.
- Penilaian Pencapaian: Membolehkan guru memantau pencapaian murid, menilai keberkesanan strategi pengajaran, dan merancang intervensi yang sesuai untuk meningkatkan kemahiran membaca.
- Laporan dan Statistik: Menyediakan fungsi untuk menjana laporan dan statistik mengenai aktiviti membaca, membantu pihak pentadbiran dalam membuat keputusan dan merancang strategi untuk menambah baik program NILAM.
- Pengurusan Aktiviti dan Pertandingan: Memudahkan pengurusan aktiviti dan pertandingan berkaitan NILAM di pelbagai peringkat (sekolah, daerah, negeri, kebangsaan) untuk menggalakkan budaya membaca.
Untuk Ibu Bapa dan Murid:
- Pemantauan Rekod Bacaan: Ibu bapa dapat memantau rekod bacaan anak-anak mereka, termasuk buku yang dibaca dan ringkasan buku, serta memberikan sokongan yang sesuai.
- Motivasi dan Tanggungjawab: Murid dapat merekodkan bacaan mereka, memupuk rasa tanggungjawab dan motivasi untuk membaca secara konsisten.
- Interaksi dan Perbincangan: Menyediakan platform untuk murid berkongsi ringkasan buku, menggalakkan interaksi dan perbincangan tentang bahan bacaan dalam kalangan rakan sebaya.
- Akses Laporan dan Statistik: Membolehkan ibu bapa dan murid mengakses laporan dan statistik mengenai pencapaian membaca, memberikan maklum balas tentang kemajuan dan potensi penambahbaikan.
- Maklumat Aktiviti dan Pertandingan: Memaklumkan ibu bapa dan murid tentang aktiviti serta pertandingan membaca yang dianjurkan di pelbagai peringkat, menggalakkan penyertaan aktif dan memupuk budaya membaca dalam keluarga.
Bagaimana Cara Login AINS NILAM?
Untuk log masuk ke AINS NILAM, ikuti langkah-langkah berikut:
- Layari https://ains.moe.gov.my/
- Klik butang LOG MASUK dengan DELIMa.
- Pilih akaun DELIMa anda atau pilih “Gunakan akaun lain”.
- Masukkan ID DELIMa anda dan klik Seterusnya.
- Masukkan kata laluan dan klik Seterusnya.
- Klik Teruskan untuk log masuk.
Jika menghadapi masalah, semak semula ID dan kata laluan anda. Jika terlupa kata laluan, gunakan fungsi pemulihan kata laluan atau hubungi guru kelas.
Apa Itu ID DELIMa?
ID DELIMa adalah akaun yang disediakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk murid dan guru mengakses platform pendidikan digital. Format ID DELIMa biasanya adalah m-[email protected]. Untuk mendapatkan ID DELIMa, murid perlu menghubungi guru kelas mereka.
Apa Itu AINS Dashboard?
AINS Dashboard (ains-dashboard.moe.gov.my) adalah portal untuk membantu guru, pegawai Pejabat Pendidikan Daerah, Jabatan Pendidikan Negeri, dan KPM dalam mengurus dan memantau aktiviti pembacaan pelajar serta pelaksanaan program NILAM. Portal ini menyediakan alat untuk pengurusan rekod pembacaan dan laporan analisis.
Apa Kegunaan Lain ID DELIMa?
ID DELIMa juga membolehkan akses ke platform seperti Google Classroom, Google Drive, Google Meet, dan Delima Portal untuk pembelajaran dalam talian dan penyimpanan bahan.
Apa Beza ains.moe.gov.my Dan ains-dashboard.moe.gov.my?
- ains.moe.gov.my: Dikhususkan untuk pelajar untuk merekod dan mengurus aktiviti pembacaan mereka dalam program NILAM.
- ains-dashboard.moe.gov.my: Dikhususkan untuk guru dan pegawai untuk mengurus, memantau, dan menganalisis rekod pembacaan pelajar serta pelaksanaan program NILAM.
Apa Itu IQ NILAM (iqnilam.moe.gov.my)?
Program IQ NILAM adalah inisiatif oleh Kementerian Pendidikan Malaysia yang bertujuan untuk menggalakkan budaya membaca di kalangan pelajar sekolah di Malaysia. Berikut adalah beberapa aspek utama mengenai IQ NILAM:
Tujuan Program:
- Menggalakkan pelajar membaca secara aktif melalui perekodan dan penilaian bahan bacaan mereka.
- Memberikan mata ganjaran kepada pelajar, yang boleh menyumbang kepada pencapaian mereka dalam penilaian kokurikulum seperti PAJSK (Pentafsiran Aktiviti Jasmani, Sukan, dan Kokurikulum).
Fungsi Sistem:
- Pelajar boleh merekod bahan bacaan mereka melalui sistem digital IQ NILAM.
- Menilai dan mengesan perkembangan bacaan pelajar serta memberikan ganjaran berdasarkan pencapaian mereka.
Peningkatan kepada AINS NILAM:
- IQ NILAM telah ditingkatkan kepada sistem yang lebih maju dikenali sebagai AINS NILAM (Advance Integrated NILAM System).
- AINS NILAM dilancarkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dengan kerjasama MOSTI.
Ciri-ciri AINS NILAM:
- Mempermudah proses perekodan bahan bacaan pelajar.
- Memantau status dan pencapaian pelajar secara lebih efisien.
- Dilengkapi dengan ciri-ciri interaktif seperti permainan dan cadangan bahan bacaan yang menarik.
- Menggalakkan pelajar untuk membaca lebih banyak dengan menyediakan pengalaman yang lebih menyeronokkan dan berinteraksi.
Cara Kira Markah atau Mata dalam Sistem AINS NILAM:
1. Jenis Bahan Bacaan dan Kiraan Mata:
- Buku Fiksyen (Novel, Cerita Pendek, dll.):
- 0-50 halaman: 5 mata
- 51-100 halaman: 10 mata
- 101-200 halaman: 15 mata
- Lebih dari 200 halaman: 20 mata
- Buku Non-Fiksyen (Biografi, Ensiklopedia, dll.):
- 0-50 halaman: 5 mata
- 51-100 halaman: 10 mata
- 101-200 halaman: 15 mata
- Lebih dari 200 halaman: 20 mata
- Majalah:
- 0-20 halaman: 2 mata
- 21-50 halaman: 5 mata
- Lebih dari 50 halaman: 10 mata
- Surat Khabar:
- 0-5 halaman: 2 mata
- 6-10 halaman: 5 mata
- Lebih dari 10 halaman: 10 mata
- Bahan Digital (E-book, Artikel Dalam Talian, dll.):
- Kiraan mata sama dengan bahan bercetak berdasarkan jumlah halaman.
2. Cara Rekod Bacaan Buku:
- Log masuk ke portal AINS NILAM menggunakan ID DELIMa.
- Masukkan maklumat seperti tajuk buku, pengarang, jumlah halaman, dan tarikh mula serta tamat membaca.
- Rekod bacaan akan dinilai dan disahkan oleh guru GPM atau guru yang bertanggungjawab.
- Mata akan dikira secara automatik mengikut kategori dan jumlah halaman bahan bacaan.
3. Contoh Kiraan Mata AINS NILAM:
- Novel dengan 150 halaman: 15 mata (Buku Fiksyen: 101-200 halaman)
- Majalah dengan 30 halaman: 5 mata (Majalah: 21-50 halaman)
Tahap Pengiktirafan NILAM
Tahap Pengiktirafan | Jumlah Mata |
---|---|
Gangsa | 100 – 249 mata |
Perak | 250 – 499 mata |
Emas | 500 – 799 mata |
Permata | 800 mata ke atas |
Nota:
- Jumlah mata mungkin berbeza mengikut sekolah atau daerah.
- Untuk maklumat tepat, rujuk kepada guru GPM atau pihak sekolah yang bertanggungjawab.
Apa Itu NILAM Johor (nilamjohor.edu.my)?
NILAM Johor adalah program galakan membaca khusus untuk sekolah-sekolah di negeri Johor, sebagai sebahagian daripada inisiatif NILAM kebangsaan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), namun disesuaikan untuk keperluan Johor.
Ciri Utama NILAM Johor
- Pemberian Mata: Pelajar mendapat mata berdasarkan jumlah bahan bacaan yang dibaca dan direkodkan.
- Aktiviti dan Pertandingan: Sekolah-sekolah menganjurkan aktiviti dan pertandingan membaca untuk memupuk penyertaan.
- Pengiktirafan dan Ganjaran: Pelajar yang mencapai tahap mata tertentu menerima pengiktirafan dan ganjaran seperti sijil atau hadiah.
- Peranan Guru dan Pustakawan: Guru-guru dan pustakawan membantu memantau dan menggalakkan penyertaan pelajar.
- Penyelarasan: Program ini diselaraskan oleh Jabatan Pendidikan Negeri Johor (JPNJ) dengan kerjasama pihak sekolah, Pejabat Pendidikan Daerah (PPD), dan pihak berkepentingan lain.
Perbezaan antara AINS NILAM dan NILAM Johor
Aspek | AINS NILAM | NILAM Johor |
---|---|---|
Skop Penggunaan | – Sistem pengurusan NILAM di peringkat kebangsaan | – Sistem khusus untuk negeri Johor |
– Digunakan oleh sekolah-sekolah di seluruh Malaysia | – Digunakan oleh sekolah-sekolah di Johor sahaja | |
Ciri-ciri | – Perekodan bahan bacaan secara digital | – Perekodan bahan bacaan secara dalam talian |
– Dipantau oleh pihak sekolah, PPD, JPN, dan KPM | – Modul khusus untuk pelajar dan guru di Johor | |
– Dilengkapi dengan elemen interaktif seperti permainan dan penilaian | – Memudahkan guru dan pentadbir sekolah memantau dan menganalisis rekod | |
– Menyediakan cadangan bahan bacaan | ||
– Memberi ganjaran mata kepada pelajar | ||
Objektif | – Membantu guru dalam menganalisis rekod bacaan pelajar | – Memudahkan pengumpulan data bacaan di Johor |
– Menyediakan maklumat terkini untuk menarik minat pelajar | – Memberikan pengiktirafan dalam pencapaian bintang PAJSK | |
Perbandingan | AINS NILAM adalah sistem kebangsaan dengan ciri-ciri interaktif untuk seluruh Malaysia, kecuali Johor. | NILAM Johor adalah sistem negeri khusus yang menguruskan rekod bacaan secara sistematik di Johor. |
Soalan Lazim (FAQ) Berkenaan AINS NILAM
1. Apakah maksud NILAM?
NILAM, singkatan kepada Nadi Ilmu Amalan Membaca, adalah program galakan membaca yang menggabungkan semua aktiviti membaca di sekolah dengan memberikan pengiktirafan yang sesuai. Program AINS NILAM bertujuan memupuk budaya membaca dan meningkatkan literasi pelajar melalui aktiviti bacaan yang menarik.
2. Bagaimana pelaksanaan NILAM?
Pelaksanaan NILAM menekankan kualiti bahan bacaan yang dibaca. Murid digalakkan membaca pelbagai bahan termasuk buku, majalah, surat khabar, dan bahan digital. Aktiviti sokongan seperti perbincangan buku dan pertandingan membaca juga terlibat untuk meningkatkan minat murid.
3. Bagaimana cara untuk akses sistem AINS?
Akses AINS melalui logo AINS di platform DELIMa atau secara langsung melalui URL https://ains.moe.gov.my menggunakan pelayar web.
4. Bagaimana log masuk ke sistem AINS?
Murid log masuk menggunakan ID DELIMa mereka secara single sign-on (SSO). Pastikan tiada akaun e-mel lain yang aktif di pelayar web dan log keluar jika menggunakan komputer bersama.
5. Siapakah pengguna Sistem AINS?
Pengguna utama adalah murid. Selain itu, guru, Pejabat Pendidikan Daerah (PPD), Jabatan Pendidikan Negeri (JPN), dan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) juga menggunakan sistem untuk memantau aktiviti membaca murid.
6. Adakah AINS boleh diakses melalui aplikasi peranti smartphone?
Ya, AINS boleh diakses melalui peranti smartphone menggunakan Android Webview, yang memaparkan kandungan web tanpa perlu aplikasi pelayar web berasingan.
7. Bagaimanakah cara untuk menghubungi pihak AINS sekiranya terdapat masalah serta aduan?
Klik menu sisi dalam sistem AINS untuk bantuan helpdesk atau hantar maklum balas melalui Google Form di https://forms.gle/58bSy8hs9cn7svyeA.
8. Bagaimanakah cara membuat aduan sekiranya berlaku sebarang kesilapan maklumat dalam paparan AINS?
Sertakan maklumat seperti nombor kad pengenalan, kod sekolah, jenis masalah, dan nombor telefon untuk memudahkan penyelesaian masalah yang dilaporkan.
9. Adakah data AINS murid akan hilang sekiranya pelajar berpindah ke sekolah lain?
Tidak, data bacaan murid disimpan secara berpusat dalam KPM dan boleh diakses di sekolah baru walaupun berpindah.
10. Adakah guru perlu kemaskini APDM sekiranya pelajar berpindah sekolah supaya rekod AINS kekal?
Ya, guru data di sekolah baru perlu mengemaskini maklumat pelajar dalam APDM untuk memastikan maklumat dalam AINS dikemaskini secara automatik.
11. Adakah AINS menyediakan manual penggunaan bagi tujuan rujukan?
Ya, manual penggunaan disediakan kepada semua Jabatan Pendidikan Negeri dan boleh diakses secara dalam talian melalui pautan Google Drive. Panduan log masuk juga tersedia pada paparan awal aplikasi AINS.
12. Bagaimana untuk tambah nama murid jika tiada dalam senarai murid?
Guru NILAM perlu merujuk kepada guru data sekolah untuk menyemak dan mengemaskini maklumat dalam APDM. Setelah dikemaskini, maklumat akan diselaraskan secara automatik dalam AINS.
13. Bagaimana jika Guru GPM, Guru NILAM, Guru kelas, PPD, JPN, dan KPM ingin melihat / memantau apa yang telah diisi oleh murid?
Mereka boleh menggunakan papan pemuka (dashboard) dalam sistem AINS untuk memantau aktiviti dan rekod bacaan murid, termasuk analisis dan statistik bacaan.
14. Apakah jenis bahan bacaan yang boleh direkodkan dalam AINS NILAM?
Jenis bahan bacaan termasuk buku fiksyen, buku bukan fiksyen, majalah, surat khabar, dan bahan bacaan digital seperti e-buku dan artikel dalam talian.
15. Bagaimanakah mata dikira dalam AINS NILAM?
- Mata dikira berdasarkan jenis bahan bacaan dan jumlah halaman. Contohnya:
- Buku fiksyen: 5 mata (0-50 halaman), 10 mata (51-100 halaman), 15 mata (101-200 halaman), 20 mata (lebih dari 200 halaman)
- Buku bukan fiksyen: Sama seperti buku fiksyen
- Majalah: 2 mata (0-20 halaman), 5 mata (21-50 halaman), 10 mata (lebih dari 50 halaman)
- Surat khabar: 2 mata (0-5 halaman), 5 mata (6-10 halaman), 10 mata (lebih dari 10 halaman)
- Bahan digital: Berdasarkan bilangan halaman
16. Adakah AINS NILAM menyediakan sebarang ganjaran untuk menggalakkan pembacaan?
Ya, termasuk ganjaran mata yang boleh ditukarkan dengan hadiah atau pengiktirafan, serta sijil, badge digital, atau hadiah istimewa untuk pencapaian tertentu dalam bacaan.
17. Bolehkah ibu bapa memantau rekod bacaan anak-anak mereka melalui AINS NILAM?
Akses langsung ke AINS NILAM terhad kepada murid, guru, dan pentadbir sekolah. Ibu bapa boleh memantau melalui laporan berkala dari sekolah atau berbincang dengan anak mengenai bacaan mereka.
18. Adakah rekod bacaan pelajar dalam AINS NILAM akan dikekalkan selepas mereka menamatkan persekolahan?
Ya, rekod bacaan dikekalkan dalam repositori KPM, membolehkan pelajar merujuk kembali rekod mereka walaupun setelah meninggalkan sekolah.